Hajómolnárok Ünnepe – Séták a Szamosközben

Séták a Szamosközben – 2019. május 11.-12.

A géberjéni hajómalom modell.

Az elmúlt években Nepomuki Szent János emléknapja, május 16. környékén hajómalmokat, vagy modelleket és olyan gyűjteményeket kerestünk fel, melyek a hajómolnárok korabeli tevékenységéhez kapcsolódnak, emlékezve a Budafok-Tétény térségében egykor működő hajómalmokra, hajómolnárokra. Idén a Holt Szamoson, Géberjénben lévő hajómalom modell volt a célpontunk.

A Szamoson számos hajómalom, úszómalom működött, erre emlékeztet a géberjéni hajómalom modell, a Holt Szamoson. Ugyanakkor a nagy távolságra, és a térség nagyszámú látnivalóira, értékeire való tekintettel is kétnaposra terveztünk a programot.

Induláskor hagyományaink szerint koszorút helyeztünk el a budafoki Nepomuki Szent János szobornál, hajómolnárainkra emlékezve, majd tizenötfős csoportunkkal útra keltünk Géberjénbe. Ott a Tündérmező vendégházban és a kapcsolódó Ifjúsági szállóban kaptunk jó színvonalú és kedvező árú szállást. Az elmúlt években jelentős fejlesztések valósultak meg a térségben EU támogatással, ennek eredménye az ezen a napon meglátogatott Szamosi Élménytér több létesítménye. Előbb a szomszédos Tunyogmatolcsra mentünk, ahol a Petőfi megénekelte kurta kocsmát, ill. annak egykori helye közelében lévő látogató központot néztünk meg a Holt Szamos mentén. Majd Géberjénben a Holt Szamoson lévő hajómalom volt a cél, ez szimbolizálja a térségben egykor működő számos hajómalmot. Ezt követően a Holt Szamos menti Sulyom tanösvényt jártuk körbe, a folyó menti vizes élőhelyeket, a korabeli gazdálkodást is bemutató állomás sorozat jelentős részben a gyerekeknek is szól, mesefigurákkal, játszó helyekkel bővítve a hagyományos tanösvény tematikát. Itt van a Jékey kúria is, mely egy szabolcsi nemesi család tulajdona volt, az elmúlt években ugyancsak felújítva, helytörténeti, és a Jékeyekre emlékeztető gyűjteménnyel. Este még átmentünk a szomszédos Fülpösdarócra, ahol a Holt Szamos mentén egy kilátó épült a korábbi években, majd meglátogattuk a falut is. Itt egy helyi lokálpatrióta Szoóh Anikó fogadott, belátogattunk az egykori Luby kastély kertjébe, ahol most szociális otthon működik, majd megnéztük a végromlás stádiumában lévő kis katolikus templomot, de remény van mind ezen, mind a református templom felújítására.

Másnap a térségben lévő további kiemelt látnivalókat kerestük fel. Így megnéztük a túristvándi vízimalmot, mely a 18. században létesült az Öreg Túron, és érdekessége, hogy alulcsapós jellegű, tehát a víz sodrása alulról hajtja a kerekeket. Értékes, népies stílusú az épülete. Tiszacsécsén a Móricz házat látogattuk meg előbb, ami nem szülőháza, miután azt korábban elbontották, hanem egy közeli házat újítottak fel, és rendeztek be helyi bútorokkal. Majd a református templomba látogattunk, ami a 19. század elején épült fazsindelyes, népi stílusú harangtoronnyal. Itt helyi kalauzunk elvitt a 2012-ben létesült Móricz parkba, ami Móricz által feldolgozott zsoltárokat jelenít meg, egy-egy állomáson jeles színészek, lelkészek előadásában, kihangosítva. A közeli Szatmárcsekén folytattuk a legendás csónakos temetőben, ahol Kölcsey Ferenc is nyugszik. Meglátogattuk az egykori Kölcsey kúriát is, ahol emlékmúzeuma is van a költőnek, előtte szobrával, és korábbi síremlékével. Végül Nagyaron fejeztük be a túrát. Itt is egy Luby kastély van, amit néhány éve egy helyi nagyvállalkozó mentett meg, újított fel, s ma rendezvény központ működik benne étteremmel, konferencia termekkel, a kertjében rozáriummal. Emlékezve a Luby kastély üvegházára egy mai növényház is létesült mellette.